موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌رضوی رتبه اول کشور را در شمار مراکز شبه‌خانواده دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه شکست‌های پیاپی آمریکا از ملت ایران هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

استیضاح مدیران استانی در شورایعالی استان‌ها| طرح ویژه برای افزایش اختیارات شوراها

  • کد خبر: ۱۹۶۲۹۲
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
استیضاح مدیران استانی در شورایعالی استان‌ها| طرح ویژه برای افزایش اختیارات شوراها
رئیس شورای اسلامی استان گفت: دستاورد ویژه این همایش، ارائه طرح ویژه‌ای است که بر مبنای آن، انتصاب هر شخصیت استانی که توسط رئیس‌جمهور و هیئت‌وزیران صورت می‌گیرد، باید رأی اعتماد شورای استان را به همراه داشته باشد و به‌موازات این، شورا‌های استانی قدرت استیضاح مدیران را نیز پیدا خواهند کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست هم‌اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها با موضوع بررسی پیشنهاد‌های عوارض و بهای خدمات قانون درآمد‌های پایدار، عصر امروز (پنجشنبه ۲ آذرماه) با حضور محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در تالار همایش‌های هتل میثاق مشهد برگزار شد.

ضرورت تقویت جایگاه قانونی شورا‌ها

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در ابتدای این همایش ضمن تبریک هفته بسیج اظهار کرد: ما هرچه داریم، به برکت خون شهدایی است که آرمان‌های انقلاب و دین خدا را حفظ کردند. استمرار این مجاهدت‌ها نیز امروزه در ارض اقدس فلسطین متبلور است که ثابت می‌کند اراده الهی مافوق توطئه این افراد خبیث است و صهیونیست‌هایی که تلاش داشتند ایران اسلامی را محور شرارت معرفی کنند، با وجود همه رسانه‌هایشان اکنون با جهان یکپارچه ضدصهیونیستی مواجه هستند و همه نقشه‌های خباثت آلود آن‌ها رسوا شده است.

وی با اشاره به دستور کار این همایش افزود: خانواده شورا‌ها و شهرداری‌ها باهم یکی هستند. بحث ما این نیست که شورا‌ها به شورای شهرداری تبدیل شوند، اما با وجود هویت مستقل، این جریان سرچشمه اتفاقات بسیار خوبی در مسیر خدمت به مردم خواهند بود.

رئیس شورای اسلامی استان با تأکید بر ضرورت تقویت جایگاه قانونی ساختار‌های شورایی خاطرنشان کرد: نقش شورا و مدیریت شهری باید پررنگ‌تر باشد. اگر قرار است تصمیمات بهتری برای شهر‌های ما گرفته شود، باید دامنه عملکرد شورا‌ها افزایش پیدا کند. بر همین اساس، دستاورد ویژه این همایش، ارائه طرح ویژه‌ای است که بر مبنای آن، انتصاب هر شخصیت استانی که توسط رئیس‌جمهور و هیئت‌وزیران صورت می‌گیرد، باید رأی اعتماد شورای استان را به همراه داشته باشد و به‌موازات این، شورا‌های استانی قدرت استیضاح مدیران را نیز پیدا کنند.

وی ادامه داد: نباید شرایطی رقم بخورد که مدیران ما این‌طور گمان کنند که فقط مدیر ارشدشان می‌تواند آن‌ها را عزل کند یا مورد سؤال قرار دهد. شورا‌های اسلامی شهر و مدیریت شهری با این مدل می‌توانند سازمان‌ها را زیر ذره‌بین بگیرند و مدیران را در مقام پاسخگویی بیشتری نسبت به مردم قرار دهند. بر همین اساس، باور ما این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم می‌توانند متمرکز بر امور مهم‌تری در عرصه قانون‌گذاری باشند و امورات محلی و منطقه‌ای شهر و استان‌ها را به اعضای شورای عالی استان‌ها واگذار کنند.

حمایت از شوراها، زمینه‌ساز افزایش مشارکت انتخابات

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: تا چه زمان یک مدیر باید نگران امضای خود باشد که تا دو سال آینده آیا با این امضا پرونده‌ای علیه او تشکیل خواهد شد یا نه؟ شرایط موجود، ریسک‎پذیری را برای مدیران تا حد زیادی کاهش داده و عمده مسئولان از خیر گره‌های مهم و چالشی می‌گذرند تا مبادا بعد‌ها برایشان مشکل ایجاد کند. اینجا همان موضعی است که شورا‌های عالی استان‌ها باید وارد میدان شوند و کاری کنند که روند قانونی شکل بگیرد. با تصویب این طرح، جلوی بسیاری از مشکلات گرفته خواهد شد، زیرا مدیران مکلف می‌شوند در صحن علنی شورا‌های استانی حضور پیدا کنند و پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه نقش پررنگ‌تر مردم در تصمیمات محلی، افزایش مشارکت ملی در انتخابات را در پی خواهد داشت، گفت: وقتی عضو محترم شورای اسلامی روستا یا شهر نتواند فرماندار شهرستان را مخاطب قرار دهد، این شورا دیگر کارکرد قانونی خود را نخواهد داشت. به همین دلیل است که می‌گوییم با این طرح می‌توان افق مشارکت مردم در انتخابات را هم افزایش داد، زیرا اگر نقش نهاد مردم تقویت شود، مردم نیز نسبت به انتخابات حساسیت و امید بیشتری خواهند داشت.

برگزاری کرسی‎های تخصصی و میزگرد‌های گفت‎وگومحور، بخش دیگری از این همایش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->